Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Rok 2021 je za námi!

29.12.2021 | Autor: Petr Šulčík
Rok 2021 je za námi!
Rok 2021 nebyl na rallycrossových tratích po celé Evropě jednoduchý, přesto se sezona uskutečnila a šampionáty se odjely.

Máme za sebou další rallycrossový rok. Sezona začala relativně pozdě a také pozdě končila. Závěr obstaral zasněžený a promrzlý Nürburgring v závěru listopadu. Když jsem loni psal podobný článek, nebyl znám ani kalendář světového a evropského šampionátu. Štafetu v promotérství převzala společnost WRC Promoter a s ní přišla také celá řada novinek. Jednou z nich byly i placené přímé přenosy. Jde o podobnou formu, jaká funguje v rámci mistrovství světa v rally. Sledovanost rallycrossu to ovšem nezvýšilo, i když například záběry z dronů posunuly přímé přenosy zase o kus dál.

V době covidové se vše špatně plánuje, rallycrossové závody nevyjímaje. Sezona světového šampionátu tak začínala až v červenci ve španělské Barceloně. V úvodu sezony byl omezen počet diváků a zejména švédské Höljes ztratilo svou atmosféru. Doufejme, že naposledy. Pohled na prázdné tribuny jedné z nej rallycrossových tratí na světě byl opravdu smutný. Jak sezona pokročila, plnily se i ochozy. To se ovšem nedá říct o startovních listinách jednotlivých závodů a kategorií. Pouze sedm vozů nejvyšší kategorie při návratu světového rallycrossu do portugalského Montalegre je opravdu málo. Pryč je doba, kdy bylo v každé divizi přihlášeno více jak dvacet vozů. Otázkou je, jestli jsou větším problémem týmové rozpočty nebo složitost přihlášení a technické předpisy, ať už mistrovství světa nebo Evropy. Auto, které startuje v národním šampionátu, bez patřičných úprav v Evropě startovat nemůže. Navíc řídící jednotka, bezpečnostní sítě, hasící systém a další položky nejsou levnou záležitostí. Podražilo také startovné. V Portugalsku mi to potvrdil šéf nejúspěšnějšího týmu divize Euro RX3 Rolf Volland. "Musíme to zjednodušit, jinak sem jezdce nedostaneme," řekl doslova.

Nás může těšit, že se do bojů s převahou vozů vozy Audi v divizi Euro RX3 úspěšně zapojil jako jeden z mála český jezdec Jan Černý. Konečné čtvrté místo je výsledkem celoroční práce celého týmu Pajr Motorsport. Žádný jezdec s jiným vozem než Audi blízko stupňů vítězů nebyl. Ani jeden z letošních mistrů Evropy v příštím roce pravděpodobně titul obhajovat nebude. Andrease Bakkeruda bychom měli vidět v rámci elektrického mistrovství světa a Yuri Belevskiy bude startovat o kategorii výše v evropském šampionátu divize RX1. Výborným výkonem se s vozem Audi S1 prezentoval už na Nürburgringu, kde první den obsadil dokonce druhé místo.

Po prvních závodech se zdálo, že letošní světový šampionát bude jasnou záležitostí týmu Hansen. První tři závody totiž znamenaly třikrát dvojité pódium pro švédský tým. Až v Rize se na nejvyšší stupeň vítězů postavili poprvé v sezoně Niclas Grönholm a Johan Kristoffersson. Zejména úřadující mistr světa měl na začátku sezony smůlu. Vyloučení z první kvalifikace sezony v Barceloně, v Lohéacu nestihl kvůli opravě po semifinálové jízdě přijet včas na start finále a také první závod v Rize po kontaktu s Grönholmem v první zatáčce nedopadl úplně nejlépe. Právě ve druhém závodě v Lotyšsku se karta obrátila a Kristoffersson začal Timmy Hansena v průběžném pořadí stahovat. Vyhrál také ve Spa a i když se zdálo, že je po Portugalsku rozhodnuto, na Nürburgringu se radoval ze čtvrtého titulu právě Johan Kristoffersson.

V polovině prosince jsme se dočkali i nového kalendáře mistrovství světa a Evropy pro nadcházející sezonu. Trochu se bojím zpoždění dodávky elektrických kitů pro jednotlivé týmy. Už dříve bylo oznámeno, že příštího ročníku mistrovství světa se zúčastní čtrnáct aut. Novinkou bude také systém závodů. Co lze kvitovat je návrat prozatím evropského šampionátu do maďarského Nyirádu, kde seriál začne. Druhým samostatným závodem před startem mistrovství světa by mělo být německé Buxtehude.

Bez změn v kalendáři se neobešel republikový ani zónový kalendář. Kromě jednoho závodu v Sedlčanech a v rakouském Melku se odjelo všechno. Melk v rámci českého šampionátu nahradila Poznaň, takže se nakonec uskutečnilo pět závodů. Organizačně se nepovedl závod v Sosnové, padly i tresty. Neschopnost jednoho člověka vrhá stín na celý český rallycross. V příští sezoně by se měla pokračovat spolupráce s Poláky a jeden závod v Sedlčanech by měl být součástí polského mistrovství. Pokračovat bude i Česká trofej historických vozidel rallycrossu. Doufejme, že lépe obsazená než v roce 2021. 

Je škoda, že o zónový šampionát nemá zájem více maďarských závodníků, kteří disponují vozy divize SuperCars. To by pomohlo i atraktivitě českého šampionátu. Více ovšem napoví až první závody. Zónový šampionát by měl odstartovat právě v maďarské Mariapócsi. V kalendáři českého mistrovství bylo na prvním místě na začátku dubna rakouské Fuglau. Nakonec tam ovšem pojedou svůj závod jezdci Rallycross Cupu a Kartcrossy. Náhradou by mohl být zářijový Melk, ovšem všichni víme, jak je to tam s pořádáním závodů v posledních letech. Na rallycrossových tratích v roce 2022 na shledanou!