Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

České úspěchy v evropském rallycrossu

18.02.2022 | Autor: Petr Šulčík
České úspěchy v evropském rallycrossu
Přes padesát let historie rallycrossu znamenalo několik titulů mistrů Evropy pro české jezdce. Závod v Sosnové byl několikrát vyhlášen nejlepším podnikem.

V úplných začátcích byl rallycross v Česku nebo tehdejším Československu spíše nechtěný. I když se začal jezdit už na začátku osmdesátých let, první oficiální mistrovství republiky bylo vypsáno před více jak třiceti lety v roce 1990. Preferovaný byl spíše autokros. I přes to se Česko může pochlubit několika jezdci, kteří se stali mistry Evropy nebo měli šanci se jím stát.

První evropské body

Prvním jezdcem, který získal evropské body, byl dnes už zesnulý Miroslav Šefr. Suverén českého rallycrossu, který na domácích tratích v osmdesátých a začátkem devadesátých let s vozem Škoda 130 LR jen těžko hledal soupeře, poprvé bodoval v sezoně 1989 v rakouském Melku. Připsal si čtyři body. Body, které byly první pro Československo v rallycrossu vůbec. Vyrovnanými časy v rozjížďkách si zajistil účast v C finále, kde obsadil třetí místo. "Bylo to, jako kdybychom přijeli do jiného světa. Stáli jsme se stotřicetikoňovým autem proti všem těm velikánům tehdejšího rallycrossu. Vozy Alamäkiho, Schancheho, Gollopa nebo Breitenedera disponovaly výkonem přes šest set koní. To bylo něco neuvěřitelného," řekl Jiří Pavlata, jeden z tehdejších Šefrových mechaniků. I díky železnobrodskému jezdci stoupala chuť a motivace dalších jezdců proniknout do evropského rallycrossu.


Tři tituly Jaroslava Kalného

Prvního evropského titulu se Česko dočkalo v roce 1997. Jaroslav Kalný zvítězil v poháru FIA 1400. Titul s vozem Peugeot 106 dokázal v následující sezoně obhájit. Daleko nebyl ani od třetího titulu v řadě, tentokrát už v divizi 2. Ten mu ovšem překazili severští závodníci, kteří ho sestřelili na závěrečném závodě v Buxtehude. Přesto ho vybojoval v roce 2003 v divizi 1A s vozem Peugeot 206 Super1600. To už měl za sebou také několik startů a havárií v automobilových soutěžích. "První titul jsem pomalu ani nevěděl, že jsem získal a dozvěděl jsem se o tom až později. Z každého vítězství jsem měl velkou radost. Vzpomínám si, že když jsem poprvé vyhrál v Belgii, tak ani neměli českou hymnu. Stále nás měli za jezdce z východu. Cením si také evropského vítězství v Sedlčanech, které jsem považoval za svou domácí trať. Jeden z fanoušků mi do ruky dal českou vlajku, která byla tak těžká, že jsem s ní nemohl ani obkroužit čestné kolo. Rallycross je dnes úplně jiný. Zkazila ho doba, kdy jezdci začínali odcházet jezdit do Spojených států. Nelíbí se mi ani přechod rallycrossu na klasické okruhy. Není to hezký pohled. Těch skutečně rallycrossových tratí už ve světovém nebo evropském šampionátu moc nezbývá," prohlásil Jaroslav Kalný.



Ještě jeden titul

Divize enkových čtrnáctistovek (1993 – 2000 1400 Cup, 2001 – 2002 2A) byla mezi českými jezdci hodně populární a přinesla několik medailových umístění. V poslední sezoně této divize získal titul Aleš Zázvorka s vozem Volkswagen Polo. „Byl to teprve můj druhý rok v rallycrossu. Celá sezona mi vyšla parádně. I když od nás nikdo nic nečekal, dokázal jsem vyhrát. Z časových důvodů jsem pak s rallycrossem přestal. V dnešní době ho sleduji už jen okrajově,“ prohlásil Aleš Zázvorka. V první desítce celkového pořadí se objevila ještě jména dalších českých jezdců. Třetí skončil Milan Peruth, čtvrtý Pavel Nováček a sedmý Václav Veverka. Na celkové stupně vítězů v této kategorii dosáhl během deseti sezon také Pavel Novotný starší, Vlastimil Boháček a Jaroslav Marchal. V první desítce pořadí se objevovali kromě výše uvedených ještě Miroslav Sýkora nebo Jan Matušinec. Od sezony 2003 se změnila pravidla pro jednotlivé divize. Nejsilnější divize 1 pro vozy s pohonem všech kol a přeplňovaným motorem, divize 1A, kde startovala auta s atmosférickými motory do šestnáctiset kubíků a divize 2 pro enkové dvoulitry.

Rivalita

Konec éry enkových dvoulitrů divize 2 (od roku 2009 jezdily tuto divizi vozy s dvoulitrovými motory a zadním náhonem), poznamenala česká stopa. V roce 2006 se mistrem Evropy stal Roman Častoral. "V této divizi jsem začínal s vozem Nissan Sunny. Byla to jen taková náhrada, protože jsme nebyli schopni za krátký čas postavit nové auto. Až další rok jsme nasadili seata a v průběhu roku 2003 opela, kterého jedu až do teď. I když v různých modifikacích. Tenkrát to bylo dvoulitrové enko. Vyvrcholilo to ziskem titulu v roce 2006. Škoda že tuto divizi před sezonou 2009 zrušili," řekl Roman Častoral. V následujících dvou sezonách triumfoval v evropském šampionátu Tomáš Kotek s vozem Honda Civic Type - R. "Jsem rád, že jsem v té době vůbec mohl závodit a spolu se svým týmem získat dva tituly mistra Evropy. Konkurence v Evropě byla obrovská, o vítězství bojovalo klidně šest jezdců. Rallycross byl v té době úplně jiný sport než dnes. I s menším rozpočtem se dalo pomýšlet na úspěch a jezdit na špici. Dnes to bez větších finančních prostředků neexistuje. Auto jsme měli v rámci homologace špičkově připravené. Soustředili jsme se na správné nastavení tlumičů nebo správné tlaky v pneumatikách, víceméně detaily, které nestály tolik peněz," zavzpomínal Tomáš Kotek.


Koutného vytrvalost

V evropském rallycrossu závodil Pavel Koutný přes dvacet sezon. Na titul útočil v autech různých značek, nejvíce sezon ovšem odjel s Fordem. Jeho tým se pokoušel proniknout do špičky i s českou značkou Škoda, fabii ovšem později opět vyměnil za focuse. Rok 1997. Jedna z nejlepších sezon Pavla Koutného. Možná vůbec ta nejúspěšnější. Boj o titul se zdál být téměř jasný. Do konce zbývaly tři závody. Po vítězství v Belgii se v Norsku mohl Eivind Opland přiblížit k dalšímu titulu. Do cesty se mu postavil český jezdec a na domácí půdě ho porazil. Vítězství v norském Lyngas považuje za jeden z nejlepších výsledků kariéry. "V Norsku kvůli tomu byl málem státní smutek," dodal. Pavel Koutný zvítězil i na dalším závodě v Sosnové a před posledním závodem v Buxtehude byla situace vyrovnaná. V Německu přišlo jedno z největších zklamání kariéry. S pomocí dalších jezdců, konkrétně šlo o Švéda Sällströma, se z titulu radoval Opland. "Dopadlo to, jak to dopadlo a nikdo už to nevrátí," říká ještě dnes s křivdou v hlase Pavel Koutný. "Oplandovi tehdy pomohli k titulu další jezdci. Nahrála tomu i trať v Buxtehude, kde rozhoduje první zatáčka. Tehdy se povídalo, že v tom sehrály roli i peníze," nebere si servítky Koutný, který ještě předtím gentlmensky sehnal Oplandovi na závod v Sosnové turbo. V roce 1999 přišel přestup do nejsilnější divize. Za mistrem Evropy Eklundem, Hansenem a Hunsbedtem skončil na čtvrtém místě. "Pořídili jsme vůz Ford Escort po Iversenovi a na konci roku z toho byla čtvrtá příčka, když několikrát jsem se dostal i na stupně vítězů. Byla to jedna z nejlepších sezon," vzpomíná Koutný. Do další sezony už vyrazil s focusem, ale tolik se mu nedařilo. Další úspěch následoval v roce 2002, kdy dojel třikrát na druhém místě a v konečném hodnocení obsadil vynikající třetí místo.

Poslední vítězství

Osm let uplynulo od posledního vítězství českého jezdce v závodě mistrovství Evropy. Roman Častoral je posledním českým jezdcem, který vyhrál závod evropského šampionátu. V divizi Touringcar zvítězil ve Finsku 2013. V divizi Super 1600 (do roku 2010 1A) čekáme na vítězství přes deset let. Naposledy se z výhry radoval v sezoně 2010 Jaroslav Kalný v maďarském Nyírádu, předchozí závod v Anglii zase vyhrál Zdeněk Čermák. Konkurence v této divizi je v posledních letech obrovská. Na stupně vítězů se v minulých letech protlačili jen Ondřej Smetana a Josef Šusta.

Evropa v Sosnové a Sedlčanech

Česko pravidelně od roku 1995 nechybělo v kalendáři mistrovství Evropy. Většinou evropský podnik hostila Sosnová, ale v letech 1999 a 2003 se závod uskutečnil v Sedlčanech. České závody patřily k nejlépe hodnoceným. V roce 2011 se ovšem evropská elita ukázala v Česku naposledy. Přitom okruh v Sosnové patřil mezi ty nejoblíbenější. "Sosnovou jsem měl rád. Hlavně rychlou šotolinovou pasáž. Zrovna nedávno jsem koukal na video, kde moje auto začalo hořet. Zajíždět nejrychlejší časy znamenalo velkou dávku odvahy," potvrdil čtrnáctinásobný mistr Evropy Kenneth Hansen.

Od sezony 2013 převzala moc nad evropským rallycrossem společnost IMG a vedle evropského šampionátu se jede také mistrovství světa. Podmínky pro pořádání závodů a poplatek za zapsání do kalendáře světového šampionátu jsou dost vysoké. Loni převzal promotérství společnost WRC Promoter, k převratným změnám ohledně zapsání do kalendáře ovšem nedošlo. V nejbližší budoucnosti se tak návratu toho nejlepšího rallycrossu do Česka asi těžko dočkáme.

České tituly v ME

Jaroslav Kalný – 1997,1998, 2003
Aleš Zázvorka – 2002
Roman Častoral – 2006
Tomáš Kotek – 2007, 2008