Pokaždé, když se podaří zajistit trať pro novou rychlostní zkoušku, nebo objevit vhodný úsek pro závod do vrchu, je to svátek, který si zaslouží oslavit. Když se povede najít vhodný motoristický areál a v něm postavit závodní okruh, je to zázrak. Ten se letos odehrál v oblasti bývalého vojenského újezdu Milovice. Areál se odjakživa nazývá Tankodrom Milovice, nicméně od léta je již pod novým názvem RacePark Milovice jeho součástí fungl nový okruh, který byl původně budovaný primárně pro rallycross. Ale nyní už se toho na něm odehrává podstatně více. „Od koupě areálu v roce 2003 se snažíme tento prostor pořád nějak vylepšovat. Každý asi vidíme, jak je pro motoristického nadšence v současné době čím dál tím složitější najít areál, kde by se mohl „vyblbnout“ se svým autem. Tak jsme se pro to pokusili něco udělat,“ říká Vratislav Veselý, majitel RaceParku Milovice.
Ten zázrak se ve skutečnosti nestal ze dne na den a nebýt cílevědomého Vratislava Veselého a Jana Skály, nebylo by z něj nic. V lednu 2017 se tito dva setkali poprvé a vznikla myšlenka postavit rallycrossový okruh. V České republice dlouhodobě funguje pouze Sedlčanská kotlina, relativně nedávno se mistrovský rallycross jezdil ještě na Autodromu v Sosnové u České Lípy. Poptávku po nové trati se léta nedařilo pokrýt. Až se objevily Milovice. Po stavbě základní části okruhu se v roce 2024 plány rozšířily o další motoristické aktivity. „Asi tak před rokem a půl přišel Petr Pavlát, ředitel Bohemia Rally, s tím, že by se v Milovicích dala postavit rychlostní zkouška, která by mohla v harmonogramu Bohemky nahradit Sosnovou,“ vzpomíná Skála. Vratislav Veselý to schválil a bagry se mohly pustit do práce.
Nakonec vznikl přibližně jeden kilometr dlouhý asfaltový okruh, ke kterému se dostavuje několik přemostění. Výsledkem bude paralelní trať po dvou přibližně stejně dlouhých trasách. Vznikne také mnoho dalších způsobů jak na okruhu „namotat“ rychlostní zkoušku. Obrovským plusem jsou převýšení. Na okruhu se nacházejí dva horizonty, z nichž ten vyšší je skákací. Skáče se do zatáčky, která v případě rallycrossu poté přechází na šotolinu a hned do další zatáčky, která má desetiprocentní sklon, což odpovídá zatáčce na slavné rallycrosové trati ve švédském Höljes. „Samotný skok jsem velmi dlouho a pečlivě ladil,“ přibližuje Skála. „Nechtěl jsem, aby se létalo moc vysoko, protože by auta při dopadu dostávala zbytečně zabrat.“ A je třeba dodat, že skok se povedl. Auto se odlepí všemi koly několik desítek centimetrů od země, vzápětí hladce přistane, a to už rovnou v následující táhlé zatáčce, kde se trať dělí na šotolinovou nebo čistě asfaltovou.
Autor těchto řádků si vše poctivě vyzkoušel jako spolujezdec v Subaru BRZ po boku Petra Cigánka, který patří mezi první, kdo novinku v areálu RaceParku Milovice využívá. „Jsem z toho naprosto nadšený. V rámci projektu Držvolant jsme díky tomu schopni našim klientům ukázat jízdu po okruhu i driftování. K němu nám skvěle slouží vedlejší veliká nově vyasfaltovaná plocha. Jinde můžeme buďto jen driftovat, nebo jezdit po okruhu, kde je samozřejmě driftování zakázané,“ upřesňuje Cigánek. „Přitom při těch smycích trénujeme, jak bezpečně zvládat krizové situace. Důležité pro nás je, že je tady úplně nový krásný asfalt. Jeho kvalita je dobrá i pro různá dražší auta. Je to kousek od Prahy, v hezkém prostředí s dobrým zázemím. Jsme naprosto spokojeni,“ usmívá se, a dodává: „U nás v okolí Brna máme několik ploch, kde lze jezdit, ale nikde není takhle bezpečná plocha s hezkými rozměry, a zároveň trať se zajímavým profilem, a dokonce skokem do zatáčky.“ Výhodou pro podobné akce je nově postavená hala hned u startu, která pojme zázemí pro stovky lidí, kteří sem přijedou třeba na firemní akci.
Deset metrů široký okruh je postaven v souladu s předpisy FIA pro rallycross, zatěžkávací zkouškou ale prošel při rally, kdy před soutěží byla doasfaltována propojení, takže je možné okruh projet v čistě asfaltové specifikaci. Když se po něm v červenci v závodním tempu proháněly speciály při Bohemia Rally, reakce jezdců byly nadšené. Adam Březík ocenil horizonty a okruh přirovnal k japonské driftovací trati. Skoky a jízdu „po dveřích“ vyzdvihl také Jakub Jírovec. Filipu Marešovi se líbilo, že diváci mohou z bezpečí vyvýšeného náspu pohodlně sledovat celou trať. A Erik Cais už přemýšlel nad tím, jaké to bude, až okruh ochutnají rallycrossaři s ještě výkonnějšími vozy.
Ti se na okruh dostanou již brzy, začátkem listopadu. Závod bude součástí amatérského RX Cupu. „Ladíme poslední maličkosti. Depo bude umístěno na široké asfaltové ploše v bezprostřední blízkosti startovního roštu. V příštím roce chceme v Milovicích uspořádat regulérní závod mistrovství České republiky v rallycrossu. Byl bych rád, kdyby se nám podařilo začít novou etapu nejen rallycrossu v České republice. Výrazně nám v tom pomůže takřka dokonalá poloha poblíž Prahy a Mladé Boleslavi,“ neváhá Jan Skála. V současnosti se v areálu budují také moderní signalizační a kamerové sítě pro řízení závodu. Zároveň se zde od nejbližších měsíců bude každý měsíc konat amatérská rally „Racing Serie“ pod hlavičkou Autoklub Bohemia Sport pro širokou veřejnost. „Také jsme již domluveni, že příští Setkání mistrů v roce 2026 nebude v Sosnové, ale u nás,“ doplňuje majitel areálu Vratislav Veselý.
RacePark Milovice má potenciál, aby si na něm zábavu našla celá rodina. „Náš areál nejsou jenom tanky a závodní trať. Ačkoliv se zde v budoucnu budou moci konat závody ve většině motoristických disciplín pod Autoklubem ČR, tak jsme se jej snažili postavit tak, aby se tu zabavila celá rodina. Vybudovali jsme zde věrnou kopii vietnamské vesnice, hned vedle je obrovské dětské hřiště. To pro změnu sousedí s velkou halou, ve které se nachází muzeum vojenské techniky. Všude po areálu se pohybuje velké množství zvířat, které zde chováme. A kdyby to někomu nestačilo, tak z našeho areálu vede dvoukilometrová železnice přímo do dětského parku Mirakulum,“ uzavírá Vratislav Veselý.
text: Prokop Siwek