Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Problémy ve Skandinávii. Pojede se světový a evropský šampionát ve Švédsku a Norsku?

29.11.2023 | Autor: Petr Šulčík
Problémy ve Skandinávii. Pojede se světový a evropský šampionát ve Švédsku a Norsku?
Kalendář pro nadcházející sezonu mistrovství světa a Evropy ještě není znám. Severské závody hlásí problémy s rozpočtem.

Nelehká situace světového a evropského šampionátu v rallycrossu pokračuje. Svou podobu ještě nemá kalendář, navíc se zatím ani neví, jak se nakonec vyvine situace ohledně vozů RX1e, které naposledy závodily ve Švédsku. Po požáru v Lydden Hillu se už na tratích neobjevily. Problémy s rozpočtem hlásí oba severské závody. Jak v norském Hellu, tak ve švédském Höljes, závod v této sezoně sledovalo daleko méně diváků, než se předpokládalo. "Od doby před pandemií zmizela více jak polovina diváků," říká Morgan Östlund, předseda klubu Finnskoga MK, který pořádá závod v Höljes. "Musí dojít k radikální změně," pokračoval v rozhovoru pro švédský list VF.

V roce 2018 závod v Höljes navštívilo 51600 diváků, o rok později hranice také atakovala padesát tisíc. A čísla po pandemii? Méně jak poloviční. V roce 2022 22400, loni 24100. Atmosféra závodu je tatam. Finanční situace pořádajícího klubu není lehká. "Jsme v deficitu. Naše hospodaření bylo výborné. Přišla pandemie, přišla elektrifikace a máme problémy. Diváci ztrácejí důvěru. Krok směrem k elektrifikaci si neoblíbili. Můžeme si sami říkat, že všechno vypadá skvěle. Ale když diváci nejsou na tribunách, je to zlé. Žijeme z návštěvnosti. Musí dojít k radikální změně. Ztráta z minulých let se nesmí opakovat." uvedl Östlund. 

Švédští organizátoři v tom nejsou sami. Podobná situace je také v Norsku. "S ostatními pořadateli nejsme příliš v kontaktu, ale ti, kteří jsou nám nejblíže, tedy v Norsku, mají úplně stejné zkušenosti. Jsme na stejné lodi, financují to diváci. Jak u nás, tak u nich. A to není jednoduché při takovém diváckém úbytku," řekl Morgan Östlund. Samozřejmě stranou nezůstává ani promotér, který je v kontaktu se všemi týmy. "Probíhají diskuze, ze které by mohlo vzejít něco pozitivního. Z našich průzkumů mezi diváky vyplývá, že jsou velmi kritičtí k elektromobilům. Další problém je, že jsou příliš drahé, týmů je málo," ví dobře Östlund. 

Spojení = jediné řešení?

Právě v Höljes vždy startovali osobnosti motorsportu, nejen rallycrossaři. A to je v současnosti problém, protože elektrických vozů je omezený počet. Šance posadit za volant nějakou osobnost je nulová. I to je jeden z důvodů, proč spojit jak kategorii elektrických aut a vozů divize Supercar (RX1e + RX1). Jsou hlasy, že by se to mohlo povést. Do 6. prosince musí být na stole řešení, které následně musí schválit Světová rada motorsportu na svém zasedání. 

Smlouva mezi promotérem a Höljes skončí v příštím roce. Závodit by se mělo v tradičním letním termínu. Přesto, pokud se nenajde vhodný způsob financování, je konec. Svět ani Evropa v Höljes nebude. "Byly to těžké dva roky. Náš termín pro sezonu 2024 máme daný, ovšem pokud nedojde ke změnám, budeme muset z kalendáře vystoupit. Stejný rok jako 2023 bychom nezvládli. Není žádná šance," uzavřel Morgan Östlund.

zdroj: vf.se - Johan Ekberg
https://www.vf.se/2022/03/18/vm-klart-i-holjes-till-2024-nu-kan-banan-byggas-om-04516/