Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Nová trať v Milovicích. Jaký je stav?

5.10.2023 | Autor: Tisková zpráva
Nová trať v Milovicích. Jaký je stav?
Opravdu budeme mít v Čechách novou trať se světovými parametry? A chtěli byste mít na dokončení podíl? A za odměnu se na ní svézt dříve než ostatní?

Že vám to všechno připadá trošku utopicky? Na první pohled to tak působit může, ale realita je jiná. Nedaleko od Prahy, konkrétně v Milovicích totiž už jedna taková trať skoro je. Možná jste už o ní slyšeli, možná jí už někdo z vás i viděl, ale zároveň na ní ještě nikdo nejel závod. Přitom je to trať, jejíž pořadatelé by v budoucnu mohli aspirovat na organizaci mezinárodních podniků. Nevěříte? Tak čtěte pozorně následující řádky!

Příběh o vzniku milovické rallycrossové tratě se odehrává už několik let. Na začátku byl nápad v té době ještě aktivního rallycrossaře Jana Skály, kterému byly všehovšudy dvě stávající republikové tratě málo.

„Sám jsem jako jezdec narážel na problém se sháněním sponzorů, že tento sport není v ČR prostě moc vidět. V případě českého mistráku tady jedete 2 závody za rok a to si každý sponzor spočítá, že se mu nevyplatí podporovat. Jako hlavní problém jsem spatřoval v chybějících tratích. Několik let jsem kroužil po různých možnostech, stál jsem třeba za pokusem vzniku tratě v Hradci Králové, kde se dokonce jeden závod odjel. Tam to poté ale ztroskotalo na sporech majitelů pozemků. Po mnoha pokusech a nespoštu schůzek, jsem nakonec narazil na Vráťu Veselého z Milovického tankodromu“ vypráví spletitou story Honza Skála.

Vratislav Veselý je majitelem areálu Tankrodrom Milovice a kromě mnoha svých aktivit, které pořádá na tomto zajímavém místě, je to také velký nadšenec do všeho, co má motor. A k tomu všemu se přímo uprostřed jeho „království“ nacházelo přímo ideální místo pro rallycrossovou trať. To se sice lehce řekne, ale už hůř se to realizuje. Tato slova potvrzuje i Vratislav Veselý.

„Když se pro něco nadchnu, tak to prostě udělám a to byl i případ nápadu, se kterým se mě obrátil Honza. Prostě jsme si řekli, že do toho jdeme a to jsme také udělali. To jsem ještě samozřejmě netušil, jakých rozměrů celý tenhle projekt dosáhne a kolik úsilí a samozřejmě i peněz to bude stát,“ popisuje situaci Vráťa Veselý.

Dispozice milovického areálu už na první pohled nabízely velice zajímavé možnosti pro vznik rallycrossové tratě, nicméně než se vytvořila její finální podoba, dalo to také spoustu práce a vymýšlení. Je jasné, že téhle činnosti se chopil Honza Skála. Kdo jiný, než závodní jezdec by měl lépe vědět, jak by taková trať měla vypadat?

„Když už jsem získal možnost nakreslit trať od základu, tak jsem věděl, že prostě nemůže být nudná. U mnoha nových tratí ve světovém šampionátu mi připadá, že do návrhu nemohli vůbec mluvit jezdci, protože jsou proti závodní logice. Nedá se na nich předjíždět, místy jsou zbytečně utáhlé a nějaké převýšení, které za jízdy vyplavuje emoce, aby člověk pohledal. Proto jsem se snažil Milovice navrhnout tak, aby nabízely všechno, co od nich jezdec a divák očekává. Jsou tady klopené zatáčky a jedna z nich i s naprosto stejným sklonem jako legendární zatáčka v Höljes, skoky naslepo do zatáčky, a přechody mezi povrchy tak, aby to bylo pro jezdce skutečně náročné." říká zaujatě Jan Skála.

Když byly všechny tyto výše popsané záležitosti vyřešeny, přišla znovu řada na Vratislava Veselého, jeho těžkou techniku, šikovné ruce a samozřejmě i na jeho peníze.

„Už to stálo raketu, to nebudu a ani nechci zastírat. Potom, co si Honza doslova namaloval na zem celou trať, jsme museli nejprve odstranit vrchní vrstvu zeminy a trať vlastně vyhloubit do země. Následovala tvorba pevného podkladu a pak teprve přišla na řadu vrstva zpevněného materiálu, tzv. asfaltového recyklátu, kterého jsem sem navozili celkem tři tisíce tun. A na ten se pokládal zčásti úplně nový asfalt a zčásti šotolina, kterou poslední dobou válcujeme a zaléváme Dustexem. Opravdu velký projekt, který se tak složitě na začátku nejevil. Ale jsem už dost zkušený na to, aby mě to nějak výrazně zaskočilo. Když už jsme se do toho jednou pustili, musíme to dodělat,“ říká odhodlaně Vratislav Veselý.

Tady je potřeba říci, že celý tento v kostce popsaný příběh netrval nijak krátkou dobu. Naopak, první schůzka mezi Honzou a Vráťou se odehrála v roce 2017 a dnes máme 2023, takže celkem bezmála sedmiletá story. Výsledkem toho je, řečeno žargonem stavitelů, hotová hrubá stavba. V areálu Tankodromu Milovice tedy opravdu stojí krásná rallycrossová trať, kterou už samozřejmě viděli i zástupci národní sportovní autority, tedy členové offroadové komise AČR. Jenomže aby všechno neznělo jako snový příběh, má to samozřejmě háček. Tedy přesněji řečeno několik háčků.

Jak už bylo napsáno, to nejtěžší má celý projekt naštěstí za sebou. Tisíce hodin tvrdé práce, spousta energie a peněz bylo proinvestováno a nyní je potřeba tento ambiciózní plán dotáhnout do konce.

„V současnosti máme trať na které se dá projet autem, ale není připravena na závody. Chybí na ní třeba závodní obrubníky, které ochrání hrany asfaltu proti vytrhávání, kolem dokola celkem dost svodidel, musíme ještě postavit věž a celkově zvelebit okolí trati.“ říká Honza Skála.

„Možná si to dneska málokdo uvědomuje, ale tahle trať může být zlomovým momentem pro vývoj českého rallycrossu. Každá nová trať znamená v dlouhodobém horizontu zapojení nových jezdců, kteří bydlí v dojezdové vzdálenosti. Sedlčany a Sosnová jsou v tomto směru už trošky „vytěžené“, ale v případě Milovic máme na jednu stranu Prahu a na druhou stranu Mladou Boleslav. Lepší kombinaci pro líheň nových jezdců si asi nelze představit.“ dodává Honza Skála.

Se zapojením rallycrossové, ale nejen této komunity, do finalizace milovické tratě souhlasí také Vratislav Veselý, který by samozřejmě tuto aktivitu také uvítal.

„Kromě toho je Tankrodrom Milovice víceúčelový volnočasový areál. Nejenže náš samotný areál nabízí spoustu vyžití pro celou rodinu, ale také přímo okolo trati vede naše soukromá železnice, která končí v dětském parku Mirakulum. Takže až zde budeme jednou organizovat závody, dokážeme se postarat o program pro celou rodinu. A to jentak někdo nabídnout neumí.“ doplňuje Vratislav Veselý a pokračuje.

„Náš Tankodrom je ohromný areál, jehož provoz vyžaduje hodně času. Je to komerční projekt a pokud má vydělávat peníze, je třeba se mu naplno věnovat. Z toho vyplývá, že času a prostředků na finalizaci rallycrossové tratě je prostě a jednoduše málo. Za necelých 7 let jsme se dostali do fáze hotové hrubé stavby a byla by škoda, kdyby kompletní finalizace měla zabrat dalších 7 let. Když už jsme prokázali, že jsou za námi skutečně výsledky, tak jsme se rozhodli obrátit na komunitu rallycrossařů. Pokud soudíte, že špičková rallycrossová trať 20 minut od Prahy dává smysl a že byste na této trati chtěli v budoucnu závodit, máme pro vás nabídku.“ uzavírá Vratislav Veselý.

Ti z vás, kteří by byli ochotni podílet se na dokončení milovické tratě, připravili oba pánové následující akci. Pokud vidíte možnost vypomoci s dokončením trati, získáte příležitost vyzkoušet si trať na vlastní kůži se svými závodními auty. Pro tuto úzkou skupinu lidí proběhne v Milovicích neveřejné testování, a to v termínu 18.11.2023.

Je důležité zdůraznit, že toto testování bude neveřejné a zúčastnit se budou moci jen ti, kteří přijdou s konstruktivním, reálným a konkrétním návrhem , jak by byli schopni pomoci s finalizací této rodící se tratě.

A jen pro vaší představu, zde je stručný přehled toho, co ještě k dokončení tratě v tuto chvíli chybí.

1. Svodidla – zhruba 700 metrů klasických svodidel, včetně sloupků pro tuto délku

2. Realizace svodidel – jejich instalace

3. Betonová svodidla – aktuálně jich chybí desítky

4. Konstrukce pro stanoviště traťových komisařů

5. Věž pro časoměřiče a ředitelství závodů – v plánu je stavba z kontejnerů

6. Vyřešení elektroinstalace a přívodu pro tuto věž

Tak to bychom měli. Situaci ohledně stavu milovické tratě už znáte a teď je na vás, jestli budete schopni a především ochotni „přiložit ruku k dílu“ a podílet se na dotažení celého projektu do šťastného konce. Česká rallycrossová komunita, to není jen republikové mistrovství, ale také účastníci Rallycross Cupu a samozřejmě i lidé z Hobby Rallycrossu. Když se to všechno sečte, jedná se o dost velkou skupinu lidí, ze které se, doufejme, podaří vygenerovat pár nadšenců, kteří se k celé věci budou umět postavit čelem a pomoci nějakým tipem, kontaktem, nebo jinak.

K uskutečnění původního cíle, kterým bylo zorganizování závodu a přidání nové tratě do kalendáře už skutečně moc nechybí. Tak co myslíte, uvidíme tady v budoucnu i plné depo a nabité startovní rošty? To bude záležet i na vás!

Máte-li jakékoliv podněty, nápady, ale i otázky, neváhejte se s nimi obrátit na Honzu Skálu, který pro tento případ založil emailovou adresu: milovice@racex.eu nebo přes messenger.

A na závěr se pojďte podívat, o jaké trati tady vlastně celou dobu mluvíme. Zde je krátké video a pár fotografií, ať máte lepší představu o tom, jak parádní závodění vás může v budoucnu čekat.

Rallycrossová trať  - Milovice

Těšíme se na vás! Rallycrossu zdar!