Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Osmý titul

24.09.2025 | Autor: Petr Šulčík
Co zaznělo v tureckém Istanbulu po posledních dvou závodech letošní sezony mistrovství světa a Evropy?

K posledním dvou závodům letošního světového a evropského šampionátu musely týmy vážit náročnou cestu do Turecka. Při pohledu na startovní listiny byl jasné, že to mnohé z nich odlákalo. FIA se sice snažila a zařídila spoleečnou loď, ani to ovšem náklady na cestu příliš nezlevnilo. A tak v Istanbulu startovali věšinou jen ti, kterým v šampionátu šlo o celkové pořadí. Závod byl skvěle organizačně připraven a také s tratí nebyly problémy. Okruh, kde se v minulosti jezdila také formule 1 navštívilo během víkendu velké množství diváků, a tak byly zase po čase zaplněné tribuny. Mohlo za to i příznivé vstupné.

V rámci mistrovství světa bylo už před tureckým dvojzávodem jasné, že za svým osmým titulem směřuje Johan Kristoffersson. to potvrdil hned v sobotu, když dokázal zvítězit, i přes to, že by Grönholm ve všech kvalifikacíc rychlejší. V neděli si pak Kristoffersson Motorsport prvním a druhým místem (první Veiby, druhý Kristoffersson) zajistil  titul mistra světa v rallycrossu v kategorii jezdců i týmů. Tímto výsledkem se Kristoffersson vyrovnal Sébastienu Ogierovi jako osminásobný mistr světa v rally, jen o jeden titul za historickým rekordem Sébastiena Loeba a Daniela Eleny, kteří jich mají devět v té samé disciplíně.

„Všechny tituly jsou svým způsobem výjimečné. Letos jsme měli těžký start do sezony. Přechod z benzínových aut na elektromobily po prvním kole byl nevyhnutelný a naprosto správný. Všichni v týmu se shodují, že za daných podmínek bychom se nestali mistry, kdybychom zůstali u vozů s spalovacím motorem," řekl Joahn Kristoffersson. Po pátém místě, které Johan s vozem se spalovacím motorem obsadil v Portugalsku, se v pěti závodech s elektromobilem umístil na prvním nebo druhém místě a třikrát zvítězil. "Jsem mimořádně hrdý, nejen na sebe, ale na všechny členy týmu a všechny naše partnery. Dnes jsem se snažil ze všech sil pomoci Ole Christianovi dohnat Niclase v šampionátu jezdců. Myslím, že mu chyběl jen jeden bod, takže to byl opravdu těsný souboj. Ole Christian jel ve finále velmi dobře a vítězství si zasloužil," dodal Kristoffersson. 

Veiby v Turecko dokáaz vyhrát podobně jako loni. "Je to úžasný pocit. První den byl složitý, měli jsme dobrou rychlost, ale finále se nám nepovedlo. Dnes auto fungovalo skvěle. Johan mi předtím pomohl s týmovou taktikou, ale je opravdu skvělý pocit porazit ho ve finále. Chci týmu moc poděkovat za tento rok a za všechny ostatní roky, které jsme spolu strávili,“ prohlásil Veiby. Po oznámení o konci svwtového šampionát a návratu k evropskému statusu jsou plány švédského týmu pro přístí sezonu nejasné.

Niclas Grönholm už po sobotním závodě věděl, že je rozhodnuto. "Dosáhli jsme v sezoně vyýborných výsledků, od vítězství v Portugalsku a našich tří pódiových umístění až po udávání tempa ve Finsku a druhé místo v šampionátu. Když se ohlédnu zpět, mám pocit, že jsem nemohl udělat nic víc. Jediné, co bych změnil, bylo naše štěstí v Maďarsku a doma ve Finsku.To je něco, co nemůžu ovlivnit," uvedl Grönholm.

Rozhodovalo se také o evropských titulech. Velké drama se v sobotu odehrálo v Euro RX1, kde měl blízko k titulu Mika Liimatainen, který umazával z deseti bodového náskoku svého soupeře. Nakonec se ovšem radoval Yury Belevskiy a z prvního vítězství, kterým se psunul na pozici vicemistra Damian Litwinowicz. v neděli si titul v kategorii Euro RX3 zajistil Joao Ribeiro, i když do závěrečné finálové jízdy kvůli problémům s brzdami. "Jsem tak šťastný, že jsem konečně mistrem, je to opravdu úžasný pocit. Víkend neskončil tak, jak jsem chtěl, protože mi technické problémy s brzdami znemožnily účast ve finále. Důležité bylo zůstat po celý závod v klidu, vyvarovat se chyb a zajistit si potřebné body. Samozřejmě bych rád zakončil sezónu bojem o další vítězství, ale nejdůležitější je mistrovský titul. Teď můžeme pořádně oslavovat – je to velmi výjimečný okamžik.“

WRX/ERX 2025 - Istanbul (TUR) - finálové jízdy