Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Organizační zmatky v Sosnové

2.07.2021 | Autor: Petr Šulčík
Organizační zmatky v Sosnové
Čtvrtý letošní závod ZSE měl na startu jedno z nejlepších startovních polí. Z organizačního hlediska šlo ovšem o fiasko.

Po dlouhé době měli diváci v Česku možnost vidět rallycross s mnoha kvalitně připravenými vozy napříč všemi divizemi. Bohužel na naprosto nepřipravené trati s nepřipraveným organizátorem, který naprosto ignoroval rady a informace ostatních. Na konci je z toho ostuda pro český rallycross. Zpoždění časového harmonogramu, neupravený joker lap, nevysečená trať, chybějící technika na její úpravu, jezdci čekající tři hodiny na administrativní přejímce. To je jen zlomek přešlapů, kterých se tým kolem Lukáše Dufka během víkendu dopustil. Ještě v sobotu dopoledne se řešilo, jestli se závod pojede s joker lapem nebo bez něj. Nakonec, po projetí vozidel "volného závodu" se závodilo i tam, i když tato část nebyla dva roky upravena.

Závodit se začínalo až v sobotu po poledni. Už v té době bylo jasné, že stihnout závod odjet bude hodně náročné. Při podobném počtu startujících se v Polsku začínalo v sobotu ráno a po vynikajícím organizačním výkonu závod skončil v neděli odpoledne. V Sosnové se závodilo téměř do nedělních osmi hodin večer. Většina jezdců a jejich doprovodů v pondělí ráno pracuje a určitě by se domů chtěli vracet dříve než po půlnoci. Mezi závodníky vznikla i stížnost, která bude adresována komisi Off-road Autoklubu ČR.

Na startu nejsilnější divize SuperCars se sešlo dvanáct aut této kategorie. Po velmi divokém finále, kde létaly nárazníky, plechy i pneumatiky nakonec těsně zvítězil Lajos Gyula s vozem Peugeot 208 WRX. Do cíle dojížděl s poruchou svého auta a vítězství uhájil o pouhých sedmnáct tisícin před Marcinem Gagackim z Polska. Navíc po semifinále museli Gyulovo mechanici měnit poškozené řízení. Třetí byl Marcin Wicik. Z českých jezdců se do finále probojoval jen Marek Joura, který skončil pátý. Aleš Fučík odstoupil v semifinálové kvůli poruše kardanu. "Jsem rád, že jsem seděl po dlouhé pauze za volantem a nutno podotknout, že to bylo na mé jízdě znát. Celý víkend jsem se potýkal s technickými problémy, a když už auto fungovalo, dělal jsem chyby já. Auto je pořád ještě hodně syrové a učíme se s ním pracovat. Konkurence byla velká a všichni hodně rozjetí. S přibývajícími koly jsem se pomalu srovnával časově, ale propast na nejrychlejší byla znát. Semifinále se povedlo a i díky technickým problémům soupeřů jsem startoval z druhé řady do finále. Bohužel po startu jsem byl zablokován soupeřem v první zatáčce a odjížděl jsem z posledního místa. Nakonec to vyšlo na pátou pozici v cíli," uvedl Marek Joura.

V divizi Super1600 podal výborný výkon Jan Ratajský, který zvítězil ve dvou ze třech kvalifikací a ve finále se radoval z vítězství. "Na závody v Sosnové jsem se těšil, jelikož trať považuji za domácí závod. A hlavně na programu měly být čtyři rozjížďky a dva tréninky. Říkal jsem, že se hodně svezu. Ale bohužel už v pátek při přejímkách bylo jasné, že to tak nebude. Pořadatel už od pátku vůbec nic nezvládal. Se svým výkonem jsem byl spokojený, podařilo se mi vyhrát dvě rozjížďky. Ve třetí jsem se rozhodl trošku pošetřit pneumatiky a už to nebylo ono. Hodně důležitý pro průběh finále byl start, který se mi povedl. Dokázal jsem odjet jako první a poté už to bylo o navyšování náskoku. Musím ale říct, že ve finále se jelo opravdu rychle. Čas na jedno kolo jsem stlačil pod 44 vteřin, za což jsem velice rád. Nyní nás nejspíš  čeká až sedlčanský závod. Pokusíme se na něj pořádně připravit. Musíme doladit ještě nějaké věci na podvozku," řekl Jan Ratajský. Druhé místo patřilo Dominiku Senegacnikovi, třetí skončil Maďar Balázs Körmöczi. Čtvrté místo získal v prvním letošním závodě na domácí trati Libor Teješ. "Celý víkend se mi jelo skvěle. Auto fungovalo výborně a ždímal jsem z něho maximum. Rozjížďky jsem dojížděl na relativně předních příčkách a do finále jsem startoval z třetího místa. Po startu ve finále jsem byl v první zatáčce druhý, ale na rovince po ní jsem přišel o dvě příčky. Kluků jsem se snažil držet, ale konkurence byla tak vyrovnaná, že jsme jeli pořád stejně za sebou. Jel jsem co to šlo, ale na bednu to nestačilo," prohlásil Libor Teješ.

S rychlou polskou konkurencí se na domácí trati v divizi SuperTouringCars vypořádal Roman Častoral. I přes to, že v kvalifikaci byl nejrychlejší Jakub Kowalczyk, ve finále na Častorala nestačil. Třetí místo patřilo Robertu Dabrowskému. V STC+2000 vyhrál Rakušan Stefan Kellner s novým vozem Renault Megane před Lukaszem Zollem a dalším polským jezdcem Gigim. Mezi šestnáctistovkami zvítězil podruhé v letošní sezoně Radek Dvořák. Na stupních vítězů ho doplnili Konrad Gryz a Tomáš Stránský. Čtvrtý dojel při premiéře v této kategorii Miroslav Sýkora.

První vítězství v letošní sezoně si v divizi National1600 připsal Jiří Štěrba. Ve finále porazil Lukáše Krotila a Martina Knápka. "Do Sosnové jsme jeli s cílem zlepšit si chuť po Slomczynu. Bylo hezké vidět zase diváky. Víkend byl dost náročný zejména z hlediska neustálého čekání a bez informací. V sobotu jsme se dostali k první rozjížďce až někdy po páté hodině. Pocitově jsem si myslel, že to byla rychlá jízda, ale podle času až druhá nejrychlejší. Takže jsem šel do nedělní druhé rozjížďky z druhého místa. Třetí rozjížďka se mi moc jezdecky nepovedla a bylo z toho až páté místo. V semifinále jsem startoval z nejvýhodnější pozice a zajistil si první místo pro start finálové jízdy. Před finále jsem se maximálně soustředil a vyhrál stylem start - cíl. Takže ze Sosnové jsme s týmem odjížděli maximálně spokojení," řekl Jiří Štěrba. 

Mezi historiky byli nejrychlejší Pavel Koutný, který se vrátil za volant Škody 130 LR, Jiří Matějka a David Mach. "Byla to jedna velká tragédie. Tento člověk, kterému jde jen o byznys, by závody pořádat neměl. Na trať nejméně rok nikdo nesáhl. Organizátor nedisponoval žádnou technikou na úpravu tratě, nevím co by se dělo v případě nějakého většího poškození. Zodpovědnost jde ovšem i za Autoklubem, který mu trať schválil. Vím, v tom počtu lidí, kteří dorazili něco rušit je těžké, ale mělo se to řešit," řekl jeden z nejzkušenějších jezdců Pavel Koutný.

Vyjádření pořadatele k závodu v Sosnové a k otevřenému dopisu jezdců AB Motorosport