Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Nemilosrdný Nyirád

10.09.2025 | Autor: Petr Šulčík
Nemilosrdný Nyirád
Sedmý letošní závod mistrovství Zóny střední Evropy v Nyirádu prověřil techniku všech zúčastněných.

Početné startovní pole, ale také velmi náročný program, kdy se téměř celý závod odjel během jediného dne. To byl sedmý zónový závod v Nyirádu. Kromě volného tréninku a úvodní kvalifikace se zbytek závodu odjel v neděli, což prověřilo nejen jezdce, mechaniky, ale také techniku. V divizi SuperCars se podle předpokladů utkali o vítězství domácí jezdci. Ve finálové jízdě vyhrál Andor Trepák, ovšem po joker lapu projel kolem Tamáse Káraie a jelikož se v tomto místě mávalo žlutými vlajkami kvůli odstavenému vozu Aleše Fučíka, obdržel penalizaci a klesl na třetí místo. Vyhrál tak Kárai, druhý byl Zoltán Koncseg a třetí Trepák. Radost mu to ovšem nezkazilo, stal se totiž mistrem Maďarska pro tento rok. Aleš Fučík se po delší době vrátil do startovního pole, postupně získával jistotu. Po sobotních technických problémech ho ve finále zastavila porucha serva. Skončil na šestém místě. Z trojice týmu Beckert Technology byl nejlepší pátý Bruno Beckert, Norbert Beckert byl klasifikován na sedmé pozici a Ján Beckert osmý.


Závodilo se také v divizi Super1600, poprvé od evropského závodu právě na této trati, usedl znovu do nové fabie Dominik Senegacnik a zvítězil. Ve finále odstartoval nejlépe Václav Tůma, ale závod pro něj skončil havárií na začátku druhého kola. S Tůmou kolidoval také Jan Ratajský, který dokončil závod třetí za Samuelem Kovácsem. Už po prvním dnu odstoupil Kaczor Levente. V STC -1600 prokázali svoji rychlost a využili domácí prostředí domácí jezdci. Vyhrál Balázs Siebel před Markem Mičíkem a Tamásem Véghem. Jiří Čermák dojel čtvrtý. Mezi téměř dvěma desítkami startujících měl smůlu David Hasman, který skončil třináctý a těsně mu tak utekl postup do semifinále. Ještě větší ovšem měli Jiří Štěrba a Matěj Tůma. Oběma nevydržel motor. V STC -2000 nevydržela technika Romanu Častoralovi, zvítězil tak Josef Strebinger. Do zóny posbíral nejvíce bodů druhý Jakub Michal a třetí skončil domácí jezdec Balázs Szelei. Petr Wurm vytáhl golfa po Michalu Vyhnalovi. Vůz nezůstal ušetřen několika ran a celkově skončil Wurm šestý. V STC +2000 byl po celý víkend nejrychlejší Tibor Vámosi, druhý dojel do cíle Bészi a třetí Matěj Šenk.

Ohlasy jezdců:

SuperCars

Aleš Fučík: "Jsem rád, že jsem opět po třech měsících mohl naskočit do závodů. Hned v úvodu jsem ovšem měl jak v tréninku, tak v první kvalifikaci technické problémy, které se následně podařilo vyřešit. V neděli až do finálové jízdy auto fungovalo výborně. O výsledek ale v tomto závodě vůbec nešlo, především jsem se potřeboval ujistit, že za volantem dokážu znovu fungovat."

Beckert Technology: "Delší letní přestávku jsme využili k vylepšení aut. Nyirád pro nás nebyl úplně neznámou tratí, ale zkušenosti máme především s autokrosovou verzí. Bylo jasné, že s domácími jezdci soupeřit nemůžeme, přesto se pár dílčích výsledků povedlo zajet. Technika dostala v průběhu víkendu dost zabrat, především Noro auto moc nešetřil. U Brunova vozu unikal olej z motoru, tudíž nemohl jet na plný výkon. Byla to další cenná zkušenost."

Super1600

Jan Ratajský: "V maďarském Nyirádu jsme se teprve podruhé sešli v divizi S1600. Byli jsme čtyři, což není moc, ale všichni jsme byli velice rychlí a vyrovnaní. Pro mě to bylo dobré srovnání s jezdci, kteří pravidelně jezdí finále mistrovství Evropy. Trošku odlišný formát závodu (jen jedna kvalifikace v sobotu a zbytek v neděli) značil, že v neděli nebude moc času na opravy a velké změny v nastavení mezi kvalifikacemi. Sobota byla plná očekávání, jak kdo bude rychlý, podle časů byla trať rychlejší než o Evropě, což mě trošku překvapilo. Celý víkend se zrychlovalo, každá kvalifikace byla rychlejší. I když jsme jeli jen ve čtyřech, tak se jelo pořád hodně rychle a naplno. Dařilo se mi jezdit nejrychlejší kola v kvalifikacích, ale můj větší respekt z jokeru a občasná malá chyba znamenala, že jsem žádnou celkově nevyhrál (2x druhý a 2x třetí). To znamenalo až druhou řadu ve finále, sice jen o bod za Vendou Tůmou, ale až druhá řada. Finále bohužel nedopadlo podle představ. Ve druhém kole jsem jel za Vendou, ten udělal chybu, skončil v bariéře a já už se mu nedokázal celým autem vyhnout. Zadní nápravou jsem o něj zavadil, celou ji ohnul a vytrhl z auta, snažil jsem se ještě pokračovat, ale to už bylo bez šance na nějaké umístění. I přes to víkend hodnotím velice dobře. Podařilo se nám zajet v Q4 nejrychlejší kolo závodu 46,2, což je opravdu už hodně rychlé, jen škoda že nás nebylo více. Ostatní kategorie byly opravdu hezky obsazené, až jsem to klukům záviděl."

Václav Tůma: "Do Nyirádu jsme se vrátili měsíc poté, co jsem zde odjel závod mistrovství Evropy. V sobotu nás čekal pouze trénink a jedna rozjížďka, kterou jsem vyhrál. V neděli jsem v druhé rozjížďce dojel na druhém místě a ve třetí mi v prvním kole praskla poloosa a rozjížďku jsem nedojel. Ve čtvrté rozjížďce jsem startoval z venku a po lehké strkanici po startu dojel třetí. Do finále jsem nastupoval z druhého místa, ze kterého se mi podařilo dobře odstartovat a dostat se do vedení, bohužel po vjezdu do druhého kola jsem byl v zatáčce po startu rychlejší a narazil do svodidel, kde pro mě finálová jízda skončila. Chtěl bych poděkovat celému týmu a všem co nám fandili za podporu."

SuperTouringCars -1600

Marek Mičík: "Ikonická trať v Nyirádu je něco, na čem prostě chcete závodit. Pravda je, že se nám sem po velké ráně při Support race na MS moc nechtělo, ale je potřeba překážky překonávat a to děláme! Na autě jsme zamakali jak jen to šlo, díky velkému poškození jsme měli volné ruce a upgrade, který byl plánovaný na zimu, přišel o něco dřív. Sobotní trénink a Q1 nebyly o tom urvat co nejlepší čas, ale najít optimální setup a tempo, které budeme chtít držet. Samozřejmě se nezapomíná na diváky, je potřeba vyseknout občas nějakou tu piruetu nebo dvakrát joker. Nicméně kvalifikaci jsme vyhráli a první místo v semifinále bylo naše, bohužel jsme v něm byli o 0,315s druzí, což znamenalo druhou řadu ve finále. To bylo jedno z nejzáživnějších, nikdo si nedaroval ani milimetr, jela se dýka a to nás baví. Sice jsme byli první poraženi, ale to nikomu v týmu nevadí, protože to byl fantastický zážitek stejně jako celý víkend."

Jiří Čermák: "Závod ovlivnily problémy s řízením. Ve druhé kvalifikaci jsem lehce vyjel mimo trať a řízení to nevydrželo. Zkoušeli jsme to provizorně vyřešit, ale příliš se to nepovedlo. Jinak se závod vydařil, jelo se velmi rychle, do semifinále jsem šel ze druhé řady a skončil těsně druhý, což znamenalo druhou řadu i pro finálovou jízdu. S konečným čtvrtým místem jsme spokojený, za daných podmínek to bylo maximum, protože auto se dost obtížně řídilo."

SuperTouringCars -2000

Jakub Michal: "Po delší době se v naší kategorii sešlo opravdu velké množství aut. Na jednu stranu jsem byl nadšený z větší konkurence, na stranu druhou jsem měl obavy z nedělního harmonogramu, jelikož mezi jízdami bylo málo času a s větším množstvím aut roste i riziko nějakého vážnějšího kontaktu. Naštěstí se nic takového nestalo, auto šlapalo na 100%, a tak jsme opět pouze měnili pneumatiky a dolaďovali podvozek. Díky tomu se mi dařilo zrychlovat a ve finále k prvnímu místu příliš nechybělo. Jelikož ale vítěz Josef Strebinger nemá auto odpovídající předpisům ZSE a MČR, tak v obou šampionátech jsem obdržel plný počet bodů za vyhrané kvalifikace, semifinále a finále, což po vítězství v Máriapócsi je druhý skvělý výsledek za sebou. Opět poděkování patří celému týmu, bez kterého by to nešlo. A po dvou takto úspěšných závodech jsme pozitivně naladěni do závěrečných závodů letošní sezóny."

Petr Wurm: "Máme za sebou vrchol sezony, závod na legendární trati v Nyirádu. Pro mě premiéra s novým autem. Nevyhnuly se mi drobné technické problémy, jako byla prasklá poloosa hned v tréninku a díky nešťastnému plánu pořadatelů jsem ji do první rundy nestihl opravit. Nastoupil jsem až v neděli do druhé rozjížďky a kupodivu se mi ji podařilo vyhrát, ve třetí rundě to vypadalo taky dobře, ale kolo před cílem se mě ve výjezdu do cíle pokoušel jeden závodník přibít na vnitřní svodidlo, místo toho se přetočil, byl sice diskvalifikován, nicméně mě to zdrželo a propad byl velký. Čtvrtá runda začala skvěle, vedení s náskokem, ale v posledním kole praskl zadní náboj a upadlo mi kolo. Místo dobrého času byla zase ztráta. I po třech jsem rundu dotáhl do cíle jako první. Byl z toho postup do semifinále, ale až ze třetí řady. Na startu jsem byl v obklopení tří Maďarů a čekal, co mi vyvedou. Start byl skvělý a já na skok jel někde na třetí pozici, ale jak jsem čekal, jeden soupeř mě doslova nacpal na svodidla a propadl jsem se úplně dozadu. Nakonec z toho bylo čtvrté místo. Právě tento jezdec do finále nenastoupil a já šel jako první náhradník místo něho. Jenže, co čert nechtěl, po cestě na start jsem dostal pomalý defekt pravého předního kola. To se po startu ukázalo jako rozhodující, auto do první zatáčky odmítalo zatočit a já s tím práskl do gum. Bylo z toho tedy nakonec šesté místo, ale pro mě v konkurenci šestnácti aut výborný výsledek. Jediné, co bych vytkl pořadatelům bylo, jak rozvrhli harmonogram. Nechali své třídy odjezdit vše v sobotu a co se stalo pak? Do tří hodin do rána se všude z depa linul řev z repráků a zpěv ožralých Maďarů. Spalo se fakt blbě. To byla jediná kaňka na jinak super závodě."

Petr Šplíchal: "Poprvé jsem navštívil Nyirád se závodním autem. Neskutečná trať, kde mě opravdu překvapilo jak je z auta rychlejší než z pozice diváka. Závody pro mě byly nahoru dolu. Seznamoval jsem se s tratí, postupně zrychloval. Zároveň i chyboval, když mé účinkování zastavil přetržený pin ramene. Chtěl bych poděkovat Petru Šulčíkovi a Aleši Fučíkovi, že jsem se mohl postavit na start (zapůjčení ochrany rámu) a mým mechanikům, kteří si díky mě fakt mákli."


SuperTouringCars +2000

Šenk Motorsport: "Závody v maďarském Nyirádu jsou vrcholem sezóny. Vždy je zde skvěle upravená trať, pěkné zázemí pro jezdce a jejich týmy a největší konkurence. A nejinak to bylo i letos. Náš tým započal závodní víkend pátečním cyklovýletem s koupáním v Balatonu a ochutnávkou místních specialit. Všichni se těšili především na zdejší vyhlášené langoše. V sobotu už jsme se ale plně věnovali závodění. Odjeli jsme si tréninky a první kvalifikaci. Na večerním servisu se měnila pouze poloosa na Ondrově fabii. V neděli jsme dělali to samé po kvalifikaci u Matějova auta. Pak už se bez zásadních problémů obě auta dostala až do semifinále. Matěj s Ondrou startovali v semifinále obklopeni silnými zadokolkami a šance na postup pro obě auta byla mizivá. Po povedeném startu se Matějovi díky jeho dravosti podařilo dostat na druhé místo a to už si udržel až do cíle. To se však nepovedlo Ondrovi, který byl tvrdě atakován soupeřem. I když celou dobu držel třetí místo hned za Matějem, po kontaktu se propadl na čtvrté místo a přišel tak o možnost bojovat ve finále. Auto bylo hodně poničené a do dalších závodů na něm bude hodně práce. Veškeré naděje ve finále jsme tak vkládali do Matěje a věřili, že se dostane na stupně vítězů. To se mu podařilo a z Nyirádu si Matěj odvezl tvrdě vydřený pohár za třetí místo. V průběžném hodnocení MČR se nic nezměnilo, stále vede Ondra o dva body před Matějem. V zónovém mistrovství ztrácíme osm bodů na poláka Dobrowolskiho. I nadále chceme bojovat i o mistrovský titul v Zóně střední Evropy."

Tomáš Michal: "Moje přihlášení do Nyirádu přišlo až v poslední možný moment, neboť závodu jsem se původně účastnit neměl. Plány se ale změnily a ve středu začaly extrémně rychlé přípravy. Posunutý harmonogram závodu pro mě byl tak jistou záchranou díky více času na dokončení příprav auta na místě. Jenže jak se později ukázalo, stal se také záhubou nadějí na dobrý výsledek. S dosavadní jedinou zkušeností z Nyirádu jsem se na okruh příliš netěšil, protože se nezařadil mezi mé oblíbené tratě. Uz v sobotu jsem ale musel své hodnocení změnit. I když to nebylo ideální, od začátku mi jízdy sedly, postupně jsem nabýval na jistotě a ještě po třetí rozjížďce si držel pohodlné druhé místo. Bohužel celý závod mi zhatil start čtvrté rozjížďky, rychle startující zadokolky se pošťouchaly v první zatáčce a zůstaly stát napříč v jízdní stopě. I přes plné brzdy následoval náraz, malý, nenápadný, ale s katastrofálními následky - vylomené kolo i s poloosou, zdeformovaná chladičová stěna a proražený chladič. Nic neopravitelného, ale zde mě dostihl právě ten posunutý časový harmonogram - do startu semifinále zbývalo reálně pár desítek minut a to nám i přes maximální úsilí na takto rozsáhlé opravy nestačilo. Z dobře rozjetého závodu zbyla jen frustrace a smutek, ale i to je motorsport..

ZSE 2025 - Nyirád (HU) - sestřihy