Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Klara Andersson - první dáma světového rallycrossu

28.02.2023 | Autor: Petr Šulčík
Klara Andersson - první dáma světového rallycrossu
Jediná žena ve světovém šampionátu v rallycrossu, která závodí za tým CE Dealer, se v minulém roce ve své premiérové sezoně rozhodně neztratila.

Švédská jezdkyně Klara Andersson vstoupila na scénu mistrovství světa s minimálními zkušenostmi. Podařilo se jí sice získat švédský titul v rallycrossu, ovšem na evropských tratích závodila pouze dvakrát v rámci kategorie RX2e. Řada odborníků si pokládala otázku, zda její angažmá v týmu CE Dealer vedle Niclase Grönholma není pro její kariérní postup příliš. Poprvé v rallycrossu závodila v roce 2018. Její kritici byli ovšem ve velmi krátké době umlčeni. 

Hned ve svém premiérovém závodě v norském Hellu dojela s elektrickým speciálem PWR, který vycházel s vozu Hyundai i20, před svým týmovým kolegou na čtvrtém místě. "Někteří lidé si mysleli, že jsem udělala příliš velký krok," přiznává. "I pro mě, když jsem přešla ze švédského národního šampionátu do nejvyšší kategorie rallycrossu, to bylo těžké, a nevěděla jsem, co od toho očekávat. Ne každému se podaří dostat do mistrovství světa, takže mám velké štěstí, že jsem tuto příležitost od CE Dealer Teamu dostala." 

"Musela jsme se opravdu soustředit, naučit se ovládat auto a zvyknout si na velkou rychlost. Nikdy předtím jsem nic tak rychlého neřídila. Stále si vzpomínám na ten pocit po prvním závodě v Norsku, když jsem v té velké rychlosti vjela do první zatáčky obklopena dalšími vozy. Myslím, že ten víkend byl pro mě nejemotivnějším okamžikem sezóny. Navíc to dopadlo mnohem lépe, než jsem se kdy odvážila doufat," prozrazuje Klara Andersson. Důležitá byla skupina lidí kolem ní, od manažera týmu Jussiho Pinomäkiho přes bývalé kolegy Reinise Nitišse a Krisztiána Szabóa až po závodního inženýra Janneho Ljungberga. Každý z nich hraje v jejím učení a pokroku významnou roli. "Dříve se o mě při závodech staral jen táta. Bylo skvělé pracovat s tak profesionálním týmem, prohlížet si data s inženýry a rozebírat jízdu. Od všech jsem se hodně naučila," dodala.

Klaru samozřejmě podporovala také její sestra Magda, která v rallycrossu dříve působila a stala se mistryní Evropy v divizi TouringCar. "Dala mi několik dobrých rad a zdůraznila, jak zásadní je, aby si člověk nechal nějaký čas pro sebe a dobíjel baterky. Mimo samotné závodění na vás čeká spousta dalších závazků, od médií přes sponzory až po fanoušky. Je důležité, aby to neovlivnilo vaši energii v autě. Hospodaření s časem je klíčovým faktorem a musíte se smířit s tím, že se nemůžete vždy zavděčit všem," uvedla Švédka.

Umístění na stupních vítězů v Portugalsku bylo pro dvaadvacetiletou jezdkyni přelomovým okamžikem. Výborný byl také její listopadový výkon na Nürburgringu. Poté, co ve třetí jízdě předstihla Kevina Hansena, byla v postupovém závodě blízko k tomu, aby porazila několikanásobného mistra světa Johana Kristofferssona. Kdyby zajela do joker lapu o kolo dříve, téměř jistě by ho vyhrála.  "Od prvních metrů v Norsku až po poslední závod v Německu to byla jízda jako na horské dráze. Celkově jsem velmi spokojená. Od začátku do konce sezóny jsem udělala obrovský krok vpřed. Bylo samozřejmě velmi speciální zapsat se do historie pódiem v Portugalsku. Upřímně jsme ale nejvíce hrdá na svůj výkon v Německu. To byl můj nejkomplexnější závodní víkend," zhodnotila Klara Andersson. I srovnání časů a výsledků se svým týmovým kolegou dává za pravdu, že Švédka jde správnou cestou. "Niclas je velmi rychlý, takže když jsem se mu přiblížila, nebo se mu dokonce vyrovnala, věděla jsem, že odvádím dobrou práci, a to je opravdu motivující. V motoristickém sportu je vždy těžké srovnávat se s jezdci v různých vozech a týmech - jediným přímým měřítkem je váš týmový kolega - a bylo skvělé, že jsem mohla s Niclasem spolupracovat a učit se od něj," vysvětluje.

"Na většině tratí startovala vůbec poprvé, proto zrychlení přišlo až v průběhu závodů. Nevýhodu měla v SuperPole, kdy máte na zajetí rychlého času jen jedno kolo. Ostatní mají mnohem více zkušeností. Niclasovi je teprve 26 let, ale v MS má za sebou už sedm sezón," říká Klářin inženýr Janne Ljungberg, bývalý technický ředitel EKS RX, který v roce 2016 získal s Mattiasem Ekströmem titul mistra světa v rallycrossu mezi jezdci i týmy. "Upřímně si myslím, že jsme od ní na její první rok nemohli chtít o moc víc. I když to startovní pole MS nebylo početné, kvalita byla opravdu vysoká. Nebyla daleko od Niclasova tempa a všichni víme, jak je Niclas rychlý. Umístění na stupních vítězů v Portugalsku jí dodalo skutečné sebevědomí," dodal.

Klara Andersson poutá pozornost i mezi ostatními závodníky. Potvrzuje i český jezdec Jan Černý. "Musím říct, že její jízda je velmi dobrá a překvapila mě. Nečekal jsem, že by mohla být takhle rychlá," uvedl Černý. Podobný názor sdílí velká část paddocku. Klara by v této sezoně měla pokračovat ve švédském týmu. Kromě toho ji společně s vítězem Dakaru 2023 Násirem al-Attíjou čekají závody Extreme E za tým Abt Cupra XE.