Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Francouzská reklama na rallycross!

2.09.2025 | Autor: Petr Šulčík
Francouzská reklama na rallycross!
Řadu let patří rallycrossový závod ve francouzském Lohéacu k nejnavštěvovanějším akcím napříč Evropou.

Ať už se zde konal světový a evropský šampionát nebo "pouze" francouzské mistrovství, navštěvuje závod v Lohéacu obrovské množství fanoušků. Pomyslným milníkem byl rok 2013. Po dlouhé době se na tuto trať vrátil evropský šampionát a k hvězdám ještě tehdy evropského rallycrossu Solbergovi, Timerzyanovovi, Bakkerudovi, Hansenovi a dalším se přidal v jednorázovém startu Sébastien Loeb.

V následující sezoně se rallycross přetransformoval do světového formátu a fanoušků kolem trati stále přibývalo. V nejlépe obsazených sezonách 2017 a 2018, kdy v rámci světového šampionátu startovaly tovární a polotovární týmy Peugeot, Audi, Volkswagen nebo Prodrive se návštěvnost vyšplhala až k sedmdesáti tisícům za celý závodní víkend! Lohéac se stal po 24 hodin Le Mans a francouzské Grand Prix třetí nejnavštěvovanější akcí ve Francii!

I chrám francouzského motorsportu, jak je Lohéac přezdíván, ovšem zasáhla covidová pandemie. Výkonný ředitel okruhu Patrick Germain si nechtěl od promotéra do pořádání své akce mluvit, ve Francii nechtěli na startu elektrická auta, a tak se v rámci světového a evropského šampionátu jel v Lohéacu v sezoně 2021 naposledy. Příznivce to ovšem k cestě na okruh nezastavilo. Spíše naopak. Návštěvnost závodu ve francouzském šampionátu je velmi podobná té z rekordních let. Lohéac je stále prestižní adresou a vyhrát tento závod je sen celé řady jezdců. Loebovi se to podařilo až v roce 2023 v rámci národního šampionátu. Jedním z nejúspěšnějších jezdců v tomto závodě je Johan Kristoffersson. Sedminásobný mistr světa zde vyhrál celkem třikrát. V roce 2024 si zde poradil i s kompletní francouzskou špičkou.

V letošním roce byl v nejsilnější a nejprestižnější divizi SuperCars opět plný startovní rošt. Pětatřicet vozů této kategorie nemá v dnešní době obdoby. Takto by se rallycross měl dělat. Kristoffersson sice letos na startu chyběl, ale kvalitu francouzského šampionátu prověřil Andreas Bakkerud a Klara Andersson. Bakkerudovi se podařilo závod vyhrát, ovšem za nedodržení traťových limitů obdržel penalizaci a klesl na druhé místo. Domácí teritorium uhájil Andrea Dubourg.

Při současné "krizi" ve světovém a evropském šampionátu s jezdeckým obsazením, kterou si FIA stále nechce připustit, se stále více začíná mluvit o návratu Lohéacu na světovou (evropskou) scénu. Jde jen o to, jak se nejprestižnější rallycrossové mistrovství současnosti a s evropským a světovým šampionátem podaří skloubit. Předpisově jde o zcela jiný formát a odlišné jsou také pneumatiky, které jezdci používají. Sám Patrick Germain divákům slíbil, že příští rok se kromě francouzského šampionátu, pojede na této trati "Championnat du Monde a Championnat D´Europe". Jde o správnou cestu, nejvyšší kategorie rallycrossu přesně tyto závody a návrat na klasické tratě potřebuje.

FRC 2025 - Lohéac (F) - semifinálové a finálové jízdy