Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Buxtehude rozhodlo o evropských titulech

22.08.2023 | Autor: Petr Šulčík
Buxtehude rozhodlo o evropských titulech
Závěrečný závod mistrovství Evropy rozhodl o titulech ve všech třech divizích. Tradičně v Buxtehude létaly kola, nárazníky a následně penalizace a vyloučení.

V mistrovství Evropy divize Euro RX1 stačil Antonu Marklundovi po vítězství v Belgii zisk "pouhých čtyř bodů. Cíl splnil a už po kvalifikaci se mohl radovat se zisku svého čtvrtého evropského titulu. Závod pro něj nakonec skončil v semifinále, když po kontaktu s Peterem Hedströmem narazil do bariéry. "Věděli jsme, že sezona s deset let starým autem bude obtížná. Provedli jsme několik drobných vylepšení převodovky, ale jinak je auto stejné jako když s ním v letech 2013 a 2014 jezdil Ken Block. Rozhodnutí zúčastnit se letošního ročníku a obhajovat titul přišlo na poslední chvíli. Věděl jsem, že mě každý bude chtít porazit, ale máme velmi zkušený tým a dělali jsme, co jsme mohli, abychom se vyhnuli problémům. Nakonec se nám vyplatila důslednost a trpělivost. Jsem velmi spokojený," prohlásil Anton Marklund.

Až v posledním možném okamžiku se rozhodlo o titulu v divizi Euro RX3. Po kvalifikačních jízdách totiž Espen Isaksaetre snížil náskok Damiana Litwinowicze na pouhé dva body. V semifinále se bojovalo a dlouho se čekalo, kdo vůbec nastoupí do finálové jízdy. Rozhodoval stav techniky a také sportovní komisaři. Hned v prvním kole došlo mezi oběma kandidáty na titul ke kolizi, polský jezdec přišel o kolo, Nor pokračoval se ztrátou dál. Vedl Hvaal, před dvojící francouzských jezdců s renaulty. Čtvrtý Volland měl také problémy a Isaksaetre ho stahoval. V posledním kole dokonce došlo i na kontakt, ale pořadí už zůstalo nezměněno. To znamenalo titul pro Damiana Litwinowicze. "Byl to bláznivý víkend. Začalo to v tréninku, kdy auto nefungovalo a stále se vypínalo. Následně v první rozjížďce došlo k velké havárii v první zatáčce. Zbytek závodu probíhal v pořádku. Až na finálovou jízdu a kolizi. Po tom všem, co se událo, jsem se sezonou velmi spokojen, dosáhl jsem na úžasný výsledek a už teď se těším na příští rok!"

Do výsledků ale ještě promluvili techničtí a sportovní komisaři. Hvaal byl z prvního místa vyloučen ze závodu za nesrovnalosti s rámem a uchycením sedadla vozu Škoda Fabia. Isaksaetre byl potrestán vyloučením z finále za kontakt s Litwinowiczem. Večer se tak o své první výhře v evropském šampionátu dozvěděl Dylan Dufas. Na třetí místo se posunul Nils Volland. 

"Na dvou místech byla trubka rámu o 0,5mm tenčí. To je něco, o čem tým nevěděl, když bylo auto zakoupeno. Považovali jsme za samozřejmost, že lidé, kteří auto stavěli, to dělají podle předpisů. Navíc je k tomu také příslušný certifikát. Auto v této podobě odjelo mnoho závodů. Bezpečnost je zásadní věc, takže podvádění s něčím takovým rozhodně není něco, s čím bychom chtěli být spojováni," uvedl Jens Hvaal. Zajímavé na celé věci je to, že vůz do Skandinávie prodal právě Volland. A to je také jeden z důvodů nízké jezdecké účasti v této divizi v posledních letech. Když někdo najde finance pro svou účast v šampionátu a dokáže se prosadit, přichází nejednotný metr sportovních a technických komisařů. Jak jinak si vysvětlit letošní udělení podmínečných vyloučení pro německý tým, když pak někoho vyloučí za slabší trubku, která je v autě několik let a vliv na výsledek absolutně nemá.

V kategorii RX2e získal prvenství Nils Andersson, který před posledním závodem šampionát vedl. Švéd, závodící za juniorský tým Kristoffersson Motorsport Team E, přizpůsobil zisku titulu svou taktiku a po třetím místě v kvalifikaci ve finále věděl, že druhé místo mu k zisku prvního místa stačí. "Největším klíčem k našemu letošnímu úspěchu bylo, že jsem měl v Mikaele opravdu rychlou týmovou kolegyni. To znamená, že jsme mohli společně pracovat na hledání detailů a zrychlení auta. Titul patří i týmu Kristoffersson Motorsport. Doufám, že ho budu moci příští rok obhajovat," řekl Nils Andersson. Skvělou bilanci si udržel vítězný finský jezdec Tommi Hallman, který ze dvou letošních startů dvakrát vyhrál. Isak Sjökvist si třetím místem v cíli zajistil pozici vicemistra. Pro Mikaelu Ahlin-Kottulinsky skončil závod v semifinálové jízdě.


Euro RX 2023 - Buxtehude - highlights