Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Lukáš Krotil letos opět v National 1600

12.04.2024 | Autor: Petr Šulčík
Lukáš Krotil letos opět v National 1600
Lukáš Krotil pojede i letos s vozem Suzuki Swift v divizi National 1600. Ohlíží se také za svými začátky a úspěšnými sezonami v Rallycross Cupu.

Jednou z nejvýraznějších postav v historii Rallycross Cupu je určitě Lukáš Krotil. Seriál v divizi Škoda Cup vyhrál pětkrát a čtyřikrát se stal celkovým vítězem sezony. Navíc startuje také v rámci mistrovství republiky divize National 1600. V loňské sezoně mu patřila celkově čtvrtá pozice. V letošní sezoně pojede znovu s vozem Suzuki Swift.

Začátky s trabantem

V prostředí motorsportu se pohyboval od mládí. "S motoristickým sportem jsem začal v devíti letech a přivedl mě k němu můj táta, který aktivně závodil v rally. Už od mala jsem se pohyboval na soutěžích, kde jsem obdivoval Emila Trinera, Milana Doláka a mohl jsem se posadit do aut jako bylo quatrro Lea Pavlíka. Moje první závodní auto byla bugyna s motorem trabant, kterou od nás koupil Milan Zapadlo. Po té jsem plynule přešel mezi trabantisty, kde po roce 1990 jezdil můj táta a v podstatě skoro každý, kdo se okolo motorsporu pohyboval."

"Jen ze Zbraslavi nás jezdilo okolo patnácti. Rekordem se stal závod v Sedlčanech s počtem okolo 125 trabantů. Tento závod spolukomentoval Milan Zapadlo a vznikla tam legendární hláška, že naposledy viděl tolik trabantů, když byla v NDR na dálnici zácpa. V šestnácti mi táta koupil áčkového favorita od Mariana Šína z Příbrami. Trvalo to přesně jedno kolo a odnesla to svodidla pod sedlčanskou věží. Po rozvodu mých rodičů jsem se závody musel přestat, ale stále jsem jezdil na jako divák," říká ke svým začátkům Lukáš Krotil. 

Vrchařský návrat

Lukáš Krotil se na závodní tratě vrátil mezi vrchaři. "V roce 2004 jsem po škole začal podnikat, a když jsem měl „dostatek“ financí vrátil jsem se k závodům především díky Tondovi Širokému, který mi zavolal a doslova řekl. Hele, Edda má na Kdyni volné Saxo na půjčení. Shodou okolností do Kdyně byl po cestě obchod s oblečením pro motorsport, kde jsem vše koupil a tak jsem jel svůj první kopec. Premiéra dopadla na výbornou."

"Hned v pondělí jsem jel pro své první saxo za 10000 korun do Vrchlabí. Týden jsem dělal na rámu, tátovi jsem ze 130RS vzal sedačku a jelo se do Radotína. Ze Saxo cupu jsem se přesunul do třídy N1600, kde jsem se poznal s velkým rivalem Jardou Fikotou a Petrem Crhákem a to byl kámen úrazu. Petr Crhák skončil s kopci a začal jezdit hobíky s favoritem a mě se to po mnoha letech na kopcích, kdy už jsem cítil, že potřebuji změnu začalo líbit. A tak jsem začal opětovně s rallycrosem," prohlásil Krotil.

Začátky nebyly jednoduché. Přesto se Lukáš Krotil dokázal prosadit. "První závody jsem se spíš rozkoukával a učil se stopu, která je jiná než na kopcích. Vzhledem k tomu, že o rallycross byl v té době velký zájem, rozhodl jsem se, že každému kamarádovi postavím auto na hobíky. V jeden moment jsem měl na zahradě 24 aut. Dvakrát jsem si odskočil i do rally, kde jsem jel ČMPR."

Pokračovaní v RX Cupu

Lukáš Krotil nechyběl v prvních sezonách RX Cupu. "Po vzniku RX Cupu mi volal Petr Fürst, jestli bych neměl auto pro jeho příbuzného Petra Šplíchala a jak už je zvykem volal den před závodem. Večer jsem nastudoval pravidla, dodělal rám, zapojil odpojovač a jelo se do Sosnové, kde jsem byl naposledy s trabantem, tenkrát trať vypadala úplně jinak. Další závod už jsem do feldy usedl já, to jsem jel v třídě N1400, protože škodovek bylo málo. Po dohodě s Danem Křížem a Honzou Skálou jsme se pustili do projektu, který se teď nazývá „Pujcsifeldu“. Nejprve jsme uspořádali akademii pro mladé jezdce, z které vzešel třeba Kryštof Zpěvák nebo Jan Brich (první vítěz akademie). V podstatě každý, kdo se ve felicii svezl, chtěl okamžitě závodit a stavělo se mu auto. Postupně se přidávali další kamarádi, ať už z kopců, okruhů, nebo zahraniční jezdci jako byl například Sven Förster. Z té doby si vzpomínám na krásné souboje, které nebyly rozhodnuty až do odmávnutí posledního auta," popisuje Lukáš Krotil.

Co stálo zatím, že se stal jedním z nejúspěšnějších jezdců v rámci RX Cupu? "Já se strašně nerad hodnotím, v cupu se mi sešlo hodně štěstí a ze zkušeností vím, že důležité je kromě štěstí i příprava auta. Po tom co jsem prodal projekt půjčovacích felicií (předtím jsem vždy jel jednou z nich) jsem dbal hlavně na každý detail auta a spolehlivost byla hlavním faktorem mých úspěchů. Navíc jsem to auto znal do posledního šroubku, což hraje dle mého velkou roli ve výsledcích. Dalším faktorem je hlava, já už věděl, že se nemusím nikam hnát a stačilo mi, když pojedu konzistentně a bez chyb, ostatní museli jít do rizika, aby mě stíhal jak na trati tak bodově a z toho pramenilo mnoho jejich chyb, které mi hrály do karet. Nakonec je moje bilance pět titulů ve třídě a celkové čtyři tituly absolutního vítěze RX Cupu. Hodnocení nechám na Vás."

Jak vidí vývoj tohoto seriálu? "RX Cup je zásluhou vedení na vysoké sportovní i organizační úrovni, přibývají nové zahraniční tratě a všude kam přijede RX Cup jsou jezdci chváleni za disciplinované chování v závodech, řazení se na start atd. To už se nedá říct o zábavě v depu, ale to k tomu taky z mého pohledu patří. V neposlední řadě je to super příprava do velkého rallycrossu a mnoho talentovaných jezdců přechází přes RX Cup do MČR."

Přestup do MČR

Po RX Cupu byl dalším Krotilovým krokem republikový šampionát. "Po několika sezónách v RX Cupu jsem se rozhodl přejít do MČR v rallycrossu, kde jsem se podílel na stavbě fabie pro Lukáše Pecha. Ten začínal s favoritem v hobbyrallycrosu a následně RX Cupu, kde jsem mu začal předávat zkušenosti (jestli bylo co :-)) ) a začal ho připravovat na velký rallycross. S odstupem času musím říct, že jsem ani nečekal, že bude takhle rychlý a talentovaný, jak v dnešní době je. S jeho tátou Marcelem Sejpkou, pořád vymýšlíme, kam auta posunout a současně máme rozdělané další projekty, jakým je třeba multifunkční areál Hořovice, kde s Lukášem často trénujeme. Podporou jsme si i v depu na každých závodech, kde nám oběma dělá Marcel spotera," vysvětlil Lukáš Krotil. 

A právě Marcel Sejpka stojí za jeho starty v MČR. "Cup mi vyhovoval po všech stránkách a pokud mám čas, vždy se tam rád jedu svézt. S Marcelem jsme seděli a přemýšleli co koupit za auto, tak vznikl nápad, že přivezeme dvě twinga, jedno bylo pro Lukáše Pecha a druhé pro mě. Vzhledem k pravidlům jsem v tom roce nemohl pořídit mé oblíbené Saxo. S twingem jsem si nikdy nesedl a po dvou letech šlo z domu a já pořídil Swifta, s kterým pojedu už druhou sezónu a maximálně mi oproti twingu vyhovuje."

Loni obsadil v divizi National1600 republikového šampionátu čtvrté místo. "Minulá sezona byla testovací a poznávací a snad jsem si vybral v roce 2023 všechnu smůlu a nepřenesu jí do letošní sezóny. Byly tam závody, kde se dařilo a naopak závody, kde jsem odjel tři kola v tréninku a bylo po závodě. Byla to taková horská dráha. Při pohledu do minulosti asi má nejhorší sezóna, ale to je motorsport a musí se na tom hledat i pozitiva. Abych nehodnotil jen negativně, musím vyzdvihnout zázemí v depu, které od minulé sezóny sdílíme s Michalem Vyhnalem, který prohání soupeře svým golfem v ČTHV. Spolu připravujeme obě auta u nás v dílně a pomáháme si i v depu. Když není štěstí na trati tak alespoň pohoda pod stanem," směje se Krotil.

I v této sezoně budou prioritou starty v této divizi. "V první řadě se můžete těšit na nové zbarveni swifta, který prošel i menší odtučňovací kůrou. Stejně jako v minulém roce pojedu třídu N1600, i když by mě lákalo pravé závodní auto, na které bohužel nezbývají finance. Pokud se vše podaří, chtěl bych opět bojovat o nejvyšší příčky, odjet pár závodů v RX Cupu a věnovat se budování nové arény v Hořovicích, kde rádi každého uvidíme," uvedl k letošním plánům Lukáš Krotil.

Proč si Lukáš Krotil vybral právě rallycross? "V době kdy začínal RX Cup, byl světový rallycross na vzestupu, tak trochu jsem chtěl přičichnout k atmosféře, kterou zažívá Petter Solberg, Johan Kristoffersson, Per Eklund nebo pan Rallycross, když jsem na něj koukal jako malý kluk nikdy by mě nenapadlo, že se svezu na stejných tratích, kde proháněli 700 koňové bestie. V neposlední řadě je to parta, počínaje Danem Křížem, Radkem Francem, skvělými organizátory ze Sedlčan v čele s Mírou Dvořákem a Lubošem Slabou. Bez těchto lidí, kteří rallycrossem doslova žijí by se rallycross v ČR nikam neposouval. Dále mám spoustu přátel v depu a na tribunách, kteří se napříč disciplínami přesunuli na rallycross. Jak s oblibou říkám, je to super víkendové kempování, jen máte ještě u obytky závodní auto."

Co říká na rallycrossovou současnost? "Začnu světovým rallycrossem, kde jsem si už zvykl na elektrická auta. Teď se můžeme navíc těšit, že pojedou spolu se spalovacími motory v jedné třídě. V třídě RX3 (Super1600) bych rád viděl víc českých jezdců. Co se týká českého rallycrossu, je to vždy pár let na vzestup a pak to pár let stagnuje. Vedení mi nenáleží komentovat, protože u každého sportu jsou dvě strany mince. Možná bych zařadil podle polského vzoru nějaké cupové závody. Co mě však mrzí nejvíc, že se zde nebudují žádné nové tratě pro rallycross a tendence je, že spíš ubývají. Jako prioritu AČR pro rozvoj rallycrossu bych byl rád, kdyby se na AČR snažili vybudovat novou trať nebo podpořili nějaký stávající projekt, kde bude cílem nová trať. Otázka je jestli je to prioritou i pro lidi, co sedí na autoklubu."