Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

Najdete nás na FacebookuInstagramYoutubeRSS

Návštěva u mistrů světa

8.02.2024 | Autor: Petr Šulčík
Návštěva u mistrů světa
Na konci loňské sezony jsem měl možnost, asi jako jeden z mála, nakouknout do dílen momentálně nejlepšího rallycrossového týmu.

Rallycross sice nevznikl ve Skandinávii, ale trend severské státy udávají už několik desetiletí. Dá se říct celou historii. Co se týče techniky, "the best of" vymysleli vždy na severu. A když byla možnost nakouknout do dílen KMS, čti Kristoffersson Motorsport, neváhal jsem ani chvíli.

Region Värmland, městečko Arvika. Uprostřed lesů na západě Švédska. Dvě hodiny jízdy od letiště v Oslu. Region na motorsport bohatý. Centrum zde měla dlouhá léta Švédská rally, podnik světového šampionátu v rallycrossu v Höljes také není daleko. V Torsby najdete tým PSRX Pettera Solberga. Per Eklund, mistr Evropy v rallycrossu z roku 1999, žije právě tady. Jeho syn dokonce v dílnách KMS pracuje. Právě zde v současnosti vznikají ty nejlepší speciály pro mistrovství světa v rallycrossu. Tommy Kristoffersson dlouhá léta závodil s vozy Audi. Jeho syn Johan loni získal šestý titul mistra světa. "V našich dobách se všichni hnali za výkonem motorů. Čím více koní tím lépe. Neměli jsme tlumiče, žádnou trakci, ale hlavně že to jelo rychle. Nikomu to pořádně nezatáčelo. Ale to nikomu nevadilo. To už je hodně dávno a ta doba je pryč," vzpomínal Tommy Kristoffersson na rallycross z přelomu osmdesátých a devadesátých let. "Za poslední léta se rallycross hodně změnil," dodal.

Rallycross se nyní nenachází v klidném období. "Začalo to kovidem a pokračuje válkou na Ukrajině. V době kdy začal kovid přišlo rozhodnutí, že se rallycross vydá elektrickou cestou. Automobilky tomu byly nakloněny. Volkswagen, s jehož švédským zastoupením dlouhá léta spolupracuji, chtěl být lídrem v tomto směru. A finančně nás v tomto záměru podpořil. Nebylo jiné cesty, Na auta s benzinovým pohonem bychom nedostali ani euro. Zmíněné situace ale všechno zkomplikovaly. Nebyly náhradní díly, na všechno se čekalo dlouho, nebyly materiály. Všechno se mnohonásobně zdražilo. Problémy měly všechny týmy, nejen my. To byl důvod neustálého posouvání nasazení elektrických aut. Když už jsme měli k dispozici všechny součásti a díly, trvalo nám pouhý týden, než bylo auto hotové," řekl Kristoffersson. Je na něm vidět zklamání z loňského roku. Po začátku "nové elektrické éry" světového rallycrossu to měl být loni přelomový rok. Stalo se, co se stalo. Týmy dokončily sezonu ve vozech RX2e. Že by se s tímto konceptem pokračovalo i letos ovšem nepřipadá v úvahu. "Promotér pracuje tvrdě na zajištění sezony. Prvním úkazem je sjednocení kategorií. Startovat vedle sebe budou jak současné vozy Supercar s benzinovými motory, tak také elektrické speciály. I vzhledem k tomu, že týmů je málo a nikdo další není na obzoru," říká Kristoffersson.Otázkou zůstává jak tyto dvě kategorie výkonnostně srovnat. "Když si odmyslím Johana, tak časy jsou porovnatelné a celkem vyrovnané. V úvahu přichází také změna váhových limitů. Zatím je všechno otázkou jednání. Jediné, co nyní víme, že bude nový dodavatel pneumatik," přidává jednu z novinek šéf týmu. 

Tým Kristoffersson Motorsport se loni kromě účasti v mistrovství světa soustředil také na účast ve skandinávském seriálu RallyX, který Johan Kristoffersson dokázal znovu vyhrát. Právě s vozem divize SuperCar jsme mohli šestinásobného mistra světa vidět při krátkém testu na domácí trati v Arvice. "Na tomto autě, i když je už z roku 2014, je pět let vývoje. Pracovali jsme především na motoru a na ovladatelnosti. Je velmi důležité, aby se auto co nejsnáze ovládalo, protože jakmile se dostanete mezi ostatní jezdce, potřebujete mít rychlou reakci. Toto auto by v rámci mistrovství Evropy patřilo stále ke špičce," řekl Tommy Kristoffersson.

Co se skrývá za úspěšností mistrovského týmu? "Všichni si myslí, že nejdůležitější je mít nejrychlejšího jezdce. Johan bezesporu rychlý je, ale rallycross se za poslední roky natolik změnil, že musíte mít nejlépe fungující tým, nejlepší inženýry a mechaniky. Rozhodují takové detaily, kde je velmi důležité komunikace s inženýrem a naopak. Tady je Johanova největší síla, protože s Richardem Brownem spolupracují už řadu let a dobře ví, co od sebe očekávat," prozrazuje Kristoffersson. Tým KMS je složen přibližně z jedenácti národností. "Začínali jsme s vlastním týmem. Hodně jsme se naučili ve spolupráci s týmem Pettera Solberga. Když s rallycrossem skončili, řada lidí u nás zůstala," dodal Tommy Kristoffersson.

V současné době v dílnách KMS probíhají přípravy na novou sezonu. Vedle trojice elektrických vozů RX1e tým pracuje na dvou nových vozech Volkswagen Polo s benzinovými motory. "Celkově jsme přesvědčeni, že se jedná o nejlepší rallycrossový vůz, jaký jsme kdy postavili. Pokud jde o výkonnostní potenciál, myslím, že bude extrémně podobný našemu vozu RX1e - jediné skutečné rozdíly budou spočívat v úrovni přilnavosti a povrchu různých tratí," uvedl Tommy Kristoffersson. "Vzhledem k omezenému testování vozů RX1e, můžeme použít mnoho poznatků z testování  s benzinovými vozy i pro naše elektrická auta. V naší snaze znovu bojovat o titul se můžeme spolehnout na obě koncepce."

Před startem sezony tak nastává otázka, kdo do těchto pěti aut usedne. S čm v sezoně 2024 pojede Johan Kristoffersson? A najde se někdo, kdo dokáže fenomenálního jezdce s fenomenálním týmem v budoucnu zastavit?